KALAN: Český obojživelný speciál pro záchranu i zásahy v extrémních podmínkách

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR právě testuje nový prototyp multifunkčního obojživelného vozidla KALAN. Vývoj tohoto unikátního speciálu probíhá v rámci projektu OBOJŽIVELNÉ VOZIDLO – PLATFORMA SPECIÁLNÍCH VOZIDEL PRO CIVILNÍ ZÁCHRANNÉ SLOŽKY, FW03010364 podpořeného Technologickou agenturou ČR a představuje významný posun v oblasti krizové mobility a záchranářských technologií.

Na vývoji vozidla se vedle hlavního zhotovitele, společnosti New Space Technologies, s.r.o., významně podílelo také CENTRUM HYDRAULICKÉHO VÝZKUMU spol. s r.o. To v projektu zajistilo klíčové činnosti v oblasti hydraulického návrhu a experimentálního měření reaktivního pohonu určeného pro pohyb a manévrování vozidla KALAN ve vodě.

Výsledkem spolupráce je především inovativní systém umožňující efektivní pohyb vozidla ve vodním prostředí. Jde o funkční průmyslový výrobek, jehož vlastnosti byly ověřeny při zkouškách v reálném prostředí. Bylo dosaženo všech požadovaných parametrů a manévrovací schopnosti vozidla byly označeny za příkladné. To především díky směrovým tryskám, obracečům tahu a možnostem jejich jednotlivého řízení.

Desetimetrový pásový kolos s hmotností 20 tun a nosností 9 tun je poháněn dvanáctiválcem TATRA o výkonu 440 kW. Dosahuje rychlosti až 60 km/h po souši, 35 km/h v terénu a 12 km/h ve vodě. Díky své konstrukci je schopen zvládnout prudká stoupání, boční náklony a překonávat vodní toky i rozvodněné oblasti. Kromě přepravy techniky nebo evakuace až 80 osob je KALAN připraven sloužit jako zásahová jednotka při ekologických haváriích, požárech nebo dekontaminačních operacích a povodních.

Projekt dokazuje, že špičkové záchranářské technologie mohou vznikat i v České republice – a to díky spolupráci mezi výzkumnými institucemi a průmyslovými partnery. Jak říká velitel Záchranného útvaru HZS ČR, brigádní generál David Kareš: „KALAN není potřeba jedenáct měsíců v roce. Ve dvanáctém měsíci je ale nedocenitelný.“